Games to Move: beweeggames om beweging te stimuleren bij kinderen op speciaal onderwijs
Tijdens dit onderzoek gaan we een gepersonaliseerde interventie ontwikkelen en evalueren voor kinderen op speciaal onderwijs om hen meer te laten bewegen door middel van beweeggames, dit zijn games en apps die beweging stimuleren.
During this project we will develop and evaluate a personalized intervention to stimulate physical activity by using exergames in children with disabilities attending special needs education. Exergames are games and apps that require movement of the body to play the game. These games can stimulate physical activity in a fun way. Since using exergames is less obvious for children with physical and/or cognitive disabilities in special needs education, we will focus on this target group in this project.
During this project we will:
- perform research on the views, needs and possibilities of children, parents and other relevant stakeholders regarding the use of exergames.
- identify existing exergames and their characteristics and match these to the needs and possibilities of the target group.
- develop a personalized intervention, in co-creation with the target group.
- do research on the effectiveness of the developed intervention.
Inleiding
Veel kinderen met beperkingen hebben moeite om te voldoen aan de beweegnorm. Te weinig bewegen heeft een negatieve invloed op de gezondheid, terwijl een beetje meer bewegen al een positief effect heeft. Beweeggames zijn games waarbij je moet bewegen om de game te kunnen spelen. Deze soort games bieden voor kinderen veel mogelijkheden om op een leuke manier meer te bewegen. Omdat dit voor kinderen met een beperking op speciaal onderwijs minder vanzelfsprekend is, is dit project gericht op deze doelgroep.
"Beweeggames kunnen voor elk kind een leuke manier zijn om te bewegen, óók voor kinderen met een beperking!"
Doelstelling
Dit project heeft als doel het ontwikkelen en evalueren van een gepersonaliseerde interventie om kinderen op het speciaal onderwijs meer te laten bewegen door middel van beweeggames.
Methode
Tijdens dit project doen we kwalitatief onderzoek naar de wensen en behoeftes van kinderen, ouders en (zorg) professionals naar het gebruik van beweeggames. Daarna inventariseren we welke beweeggames er zijn en hoe deze passen bij de wensen, behoeftes en mogelijkheden van de doelgroep. Aan de hand van deze uitkomsten ontwikkelen we een gepersonaliseerde interventie, in samenwerking met de doelgroep en professionals. Als laatste stap evalueren we de gepersonaliseerde interventie en doen we onderzoek naar de effectiviteit door middel van een kwantitatieve studie.
Waar zijn we nu?
Op dit moment zijn we met kinderen, ouders en professionals in gesprek over hun ideeën en ervaringen als het gaat om het gebruik van beweeggames en het stimuleren van beweging door middel van deze games. We hebben al meer inzicht gekregen in de belemmerende en helpende factoren hierin. Hierna gaan we inventariseren wat er allemaal nodig is voor de interventie en hoe we die vorm kunnen geven.
Heb je interesse om op de hoogte gehouden te worden? Laat dan je contactgegevens achter of neem contact op met de onderzoeker!
Het onderzoek is gestart in mei 2023 en loopt tot mei 2027. Het onderzoek wordt gefinancierd door Radboud UMC en Sint Maartenskliniek- junior research call. Dit project is een samenwerkingsproject met de Sint Maartenskliniek.
Binnen dit onderzoek wordt samengewerkt met zorgorganisaties die onderdeel zijn van het netwerk van Sterker op eigen benen.
Andere leden van de onderzoeksgroep zijn Prof. Dr. Vivian Weerdesteyn (Radboudumc), Dr. Brenda Groen (Sint Maartenskliniek) & Dr. Lise Verhoef (Sint Maartenskliniek).